• Home
  • Cafenea
  • Haios
  • Economic
  • Bucatarie
  • Uleiuri naturale pentru ten

IBIS MEDIA - ECONOMIC

Prima ta societate


Mai tot romanul viseaza sa devina patron.
Chiar daca lucreaza la o firma, particulara sau de stat, multi isi doresc totusi sa isi infiinteze o societate. Nu mare, dar macar cit sa ii permita sa duca un trai decent.
Teoretic, deschiderea unei afaceri, infiintarea unei societati, este destul de usoara. Dar pentru cei care calca pentru prima data pe acest drum pot aparea tot felul de probleme. Iar un singur pas gresit poate costa foarte mult. Noi va prezentam ce pasi trebuie sa urmati, dar si citeva trucuri care sa va usureze munca.

 

 

 

Numele, sediul firmei

In primul rind, in momentul in care v-ati decis sa porniti propria afacere, trebuie sa va ginditi la forma juridica pe care o va avea societatea dumneavoastra. Cel mai des, pietrenii prefera SRL-urile, adica societatile cu raspundere limitata. Apoi, trebuie sa va alegeti un sediu pentru aceasta societate. Cel mai simplu este ca sediul sa fie in apartamentul in care locuiti. Poate fi si o casa, chiar si cea a parintilor de la tara. De asemenea, sediul poate fi luat cu chirie sau in comodat. Apoi, trebuie sa va ginditi la denumirea firmei. Desi pare a fi un pas usor, trebuie analizat cu mare atentie, deoarece alegerea unui nume care nu va reprezinta s-ar putea sa va aduca mari pierderi. Dupa ce ati ales numele societatii pe care doriti sa o inregistrati, va adresati Registrului Comertului, pentru a vedea daca acest nume este disponibil, sau daca nu cumva mai exista o firma cu aceeasi denumire. Pentru aceasta verificare, platiti la Registrul Comertului o taxa de 430.000 lei. Raspunsul este dat pe loc, odata cu rezervarea denumirii, pe o perioada de trei luni. Trebuie sa stiti ca este vorba numai de o atribuire de denumire, nu ti se acorda si dreptul de marca inregistrata.

top

Actul constitutiv

Urmatorul pas este intocmirea dosarului de inmatriculare a societatii. Primul act necesar este o cerere tip, ce poate fi luata gratis de la Biroul Unic din cadrul Registrului Comertului. Apoi, trebuie sa intocmiti actul constitutiv al societatii. Este vorba de cel mai important act, ce cuprinde, de altfel, si statutul societatii. Acesta este un inscris sub semnatura privata, nu trebuie dus la notar sau avocat pentru autentificare. Numai ca trebuie sa fiti foarte atent la modul in care il redactati. Cel mai bine ar fi sa va ghidati dupa un exemplu, dupa un act al unei societati deja existente. Un numar destul de mare de exemple de acte constitutive, de la societati mici si pina la mari intreprinderi, gasiti la adresa www.bnc.ro.

top

Ce mai cuprinde dosarul de inmatriculare

Dosarul trebuie sa cuprinda de asemenea o dovada a spatiului care va deveni sediul societatii. Adica o copie dupa contractul de vinzare - cumparare, dupa contractul de inchiriere sau de comodat. Spatiul poate fi asigurat si printr-o participare in participatiune al altui asociat, care va pune la dispozitie acest spatiu. Numai ca atunci trebuie sa ii acordati acestuia o parte din cistig, sau sa faceti o contraprestatie.
Daca v-ati decis ca sediul va fi intr-o scara de bloc, spre exemplu in apartamentul in care locuiti, aveti nevoie de acordul locatarilor sau al asociatiei. Recomandabil este sa mergeti direct la asociatia de proprietari pentru acest acord, fara a mai bate din usa in usa pentru a da explicatii la toti vecinii. Acordul, necesar conform articolului 96 din legea locuintei, nu este tipizat. Adica poate suna: "Noi, locatarii din blocul... sintem de acord/nu avem nimic impotrica ca societatea .... sa isi desfasoare activitatea la adresa..."
Mai aveti nevoie, la acelasi dosar, de un cazier fiscal. Acesta se ridica de la Directia Finantelor Publice. In general, daca ai depus cererea dimineata, la 14.30 poti deja sa ridici acest document. Taxa de urgenta este de 200.000 lei. In cazul in care nu va grabiti, contra unei taxe de 50.000 lei, cazierul va este oferit in 10 zile. Atentie, insa, acest document nu are o valabilitate decit de 15 zile.
Un alt act necesar pentru inregistrate este declaratia pe propria raspundere, autentificata la notar sau la Registrul Comertului, ca intocmiti conditiile de onorabilitate pentru a fi fondator al societatii. Este un fel de cazier juridic, in care spuneti ca nu ati facut infractiuni economice, cum ar fi delapidare sau fals, uz de fals.
Mai e nevoie de o declartie pe propria raspundere ca nu mai aveti calitatea de asocit unic la alta societate. Conform legislatiei romane, o persoana nu poate fi asociat unic decit la o singura societate. Puteti fi insa asociat si la o suta de societati, numai ca impreuna cu alte persoane. Dosarul se depune la Regitrul Comertului, iar daca platiti taxa de urgenta, de 350.000 lei, firma este gata in sase zile din acest moment. Daca nu platiti aceasta taxa, va trebui sa asteptati in jur de 20 de zile. Ce trebuie sa stiti este ca, in momentul depunerii dosarului, trebuie sa mai achitati inca o taxa de 2,9 milioane lei, taxa de registru.

top

Codul CAEN

Dupa trecerea acestei perioade, de 6 sau 20 de zile, dupa caz, ati devenit patron. Adica aveti o firma, numai ca acest lucru nu va prea ajuta cu nimic. Urmeaza a doua etapa, cel putin la fel de importanta ca si prima, respectiv autorizarea. Societatea dumneavoastra exista, insa nu are nici un domeniu de activitate. Trebuie sa va alegeti un domeniu principal, in functie de care veti primi un cod CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala). Spre exemplu, doriti sa vindeti peste, sau sa va deschideti un chiosc, un magazin mixt, veti primi codul 5211, cod care este valabil si daca doriti un supermarket. Este necesar un singur domeniu principal de activitate, insa puteti sa mai luati alte doua sau trei domenii secundare, chiar daca nu veti desfasura in viitorul apropiat o asemenea activitate. Mai ales ca pentru aceste coduri nu va mai trebuie alti bani, totul fiind achitat prin taxa de registru. De fapt, specialistii va dau un sfat: Nu ar strica sa va luati cel putin 80 - 90 de coduri. In cazul in care, peste ani, doriti sa prestati o activitate intr-un anumit domeniu este bine ca acesta sa existe in codurile pe care le-ati luat. Daca nu faceti acest lucru, iar peste ani veti avea nevoie de un nou cod, vor trebui realizate numeroase modificari, chiar si in actul constitutiv, iar acest lucru va va costa mai mult decit insasi infiintarea societatii.

top

Autorizarea codurilor

Dupa care urmeaza autorizarea codurilor. In cel mai fericit caz, codul se autorizeaza pe declaratia pe propria raspundere. Adica, declari pe propria raspundere ca respecti conditiile de protectia muncii, a mediului, normele de prevenire si stingere a incendiilor.
Apoi, la Biroul Unic, veti sta la cinci cozi, pentru a obtine avizul de la Mediu, ITM, DSP, DSV si Pompieri. Fiecare cod se autorizeaza separat. Adica va trebui mai intii sa va autorizati domeniul principal de activitate. Nu ar strica, dupa ce veti analiza oportunitatile de dezvoltare a afacerii, sa mai autorizati si alte doua trei coduri, pentru ca nu se stie niciodata. Pentru fiecare cod autorizat va trebui sa scoateti din buzunar cite 300.000 lei, adica 60.000 pentru fiecare aviz. Aceste avize se obtin in maxim 20 de zile.
Exista insa si un caz mai neplacut. S-ar putea ca, in loc de aviz, sa primiti un raspuns ca este necesara procedura completa. Adica vor fi controale la sediul dumneavoastra de la toate aceste institutii de la care aveti nevoie de avize. In cazul unui gater, toata tevatura ar putea dura si trei luni, fiind necesar si un anunt in ziar pentru acordul de mediu. Abia aici incepe, de fapt, umblatura.
Una dintre cele mai complicate moduri de autorizare este pentru un bar. Printre altele, pina si cei de la Societatea pentru Gospodarirea Apelor trebuie sa faca analiza apei. In mediul rural, se va analiza apa din fintina, dar si fosa septica. Aici apar cele mai multe probleme, pentru ca apa din fintini contine foarte multi azotati de la ingrasamintele chimice. Un alt exemplu este in cazul restaurantelor, care au nvoie de doua tipuri de grupuri sanitare. Unul doar pentru personal, separat barbati si femei, dar si unul pentru clienti. In cazul in care doriti doar sa va faceti societatea, sa o autorizati, fara a porni imediat o afacere, ar fi bine sa intrebati la Registrul Comertului, pentru ca exista o lista a codurilor, a domeniilor de activitate, pentru care trebuie procedura compl;eta de autorizare. Pentru a evita bataile de cap, ar fi bine sa consultati inainte si aceasta lista. In principiu, este vorba de gatere, spalatorii auto, orice gen de fabrici sau ateliere, unitatile de alimentatie publica (fie si simple chioscuri), hotelurile, etc. Nu trebuie sa uitata ca aveti nevoie si de un capital social, in momentul de fata minimum permis de lege in cazul SRL-urilor fiind de 2 milioane lei.

top

Platitor de TVA?

Apoi, trebuie sa fiti atenti si la regimul fiscal. Aici, din cauza ca multi dintre cei care nu sint initiati in acest domeniu, apare cea mai frecventa greseala, mai ales in cazul societatilor mici, cu putine domenii de activitate. Puteti declar din greseala ca sinteti platitor de TVA. Nu este o problema ca veti plati aceasta taxa, fara a o recupera. Dar s-ar putea ca aceasta greseala sa aiba repercusiuni asupra preturilor pe care le veti practica. Spre exemplu, mai ales in domeniul serviciilor, este recomandat sa va declarati neplatitor de TVA. O coafeza poate cere pentru un tuns 30.000 lei. In cazul in care, din greseala s-a declarat platitoare de TVA, atunci trebuie sa includa acest lucrui in pret. Adica un tuns va costa 35.700 lei. Nu veti pierde nici un ban, pentru ca TVA-ul este platit de un client, dar s-ar putea sa pierdeti din clienti, acestia indreptindu-se catre concurenta dumneavoastra, care nu este nevoita sa plateasca TVA. De fapt, cel mai bine ar fi, ca pentru orice activitate, sa va declarati neplatitor de TVA. In momentul de fata, plafonul pina la care se permite acest lucru este o cifra de afaceri de 2 miliarde lei. Acest plafon creste an de an, astfel incit in 2005 se estimeaza ca va ajunge la 2,2 miliarde lei. Daca, din fericire pentru dumneavoastra, ati depasit acest plafon, si nu sinteti platitor de TVA, nu trebuie sa mai faceti nici un demers. In mod automat, cei de la Directia Finantelor Publice se vor sesiza si va vor trece in categoria platitorilor de TVA.

top


SPUNE SI ALTORA DESPRE ACEST SITE! INVITA-I SA VIZITEZE

IBIS MEDIA